Voorzitter DNB: ‘ontslagrecht niet wijzigen voor ouderen’

Doe iets aan het ontslagrecht, maar ontzie oudere werknemers daarbij. Dit opmerkelijke pleidooi komt van Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, op het moment dat werkgevers en werknemers voor het eerst officieel over een sociaal akkoord overleggen.

Zoals we dat in Nederland altijd al doen, proberen we polderend uit de crisis te komen. Het kabinet is bereid om de bezuinigingen wat af te zwakken als werkgevers en vakbonden overeenstemming bereiken over de voorwaarden voor een sociaal akkoord.

Knot doet suggestie voor akkoord

Vandaag komen werkgevers en vakbonden daarom voor het eerst officieel bij elkaar in het SER-gebouw aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag. Ze zullen vandaag niet met een akkoord naar buiten stappen, maar wel aftasten op welke punten de beste mogelijkheden voor een akkoord te vinden zijn.

De vakbonden willen vooral paal en perk stellen aan de doorgeslagen flexibiliteit van de arbeidsmarkt, waar nu sprake zou zijn van ‘wegwerpbanen’. Ook moet het ontslagrecht niet worden aangetast, vinden de bonden. Daarbij krijgen zijn nu steun van de president van De Nederlandsche Bank.

Want Klaas Knot stelt vandaag in het Financieele Dagblad dat het kabinet het ontslagrecht nu niet rigoureus moet versoepelen. Knot vindt het beter om ouderen te ontzien omdat die nu extra moeilijk aan een nieuwe baan kunnen komen. Hij stelt voor om jongere werknemers wel minder te beschermen, omdat zij een betere arbeidsmarktpositie hebben.

Opmerkelijk advies van DNB-voorzitter

Het is niet zo gebruikelijk dat de voorzitter van de Nederlandse Bank (DNB) zich direct mengt in discussies over de arbeidsmarkt. De uitspraken van Knot zijn ook opmerkelijk, omdat de bank gisteren -14 maart 2013- het DNB-jaarverslag over 2012 presenteerde, waarbij duidelijk werd dat het bankbestuur onverkort vasthoudt aan de noodzaak voor bezuinigingen en hervormingen.

Het DNB-bestuur stelde dat het in Nederland ‘conjunctureel mag tegenzitten, maar dat onze economie er in de basis goed voor staat’. De concurrentiepositie is sterk en de participatiegraad ligt nog steeds op een hoog niveau, stelt de bank. Maar het bankbestuur stede ook dat ‘de aangekondigde hervormingsmaatregelen voor de arbeidsmarkt en de verhoging van de pensioenleeftijd nodig zijn om de gunstige uitgangspositie van Nederland vast te houden’.

Bron: Personeelsnet.nl