RSD Alblasserwaard / Vijfheerenlanden beste sociale dienst van Nederland

Tijdens het VNG Divosa Najaarscongres 2012 is de RSD Alblasserwaard / Vijfheerenlanden (RSD AOV) uitgeroepen tot de beste sociale dienst van Nederland. De sociale diensten van Apeldoorn en Menterwolde eindigden op respectievelijk de tweede en derde plaats. De verkiezing is een initiatief van advies- en detacheringsbureau Interwerk dat wordt ondersteund door Divosa.

De jury, bestaande uit onder andere GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver en UvA-hoogleraar Burgerschap Eveline Tonkens, vindt dat RSD AOV zich onderscheidt met de systematische en consistente wijze waarop zij haar strategie doorvoert in beleid en bedrijfsvoering. Daarnaast werkt RSD AOV in de ogen van de jury op een vernieuwende manier aan het verbeteren van de kwaliteit, beperking van kosten en verhoging van de effectiviteit.

De jury is onder de indruk van het innovatieve gehalte van de RSD AOV. Ook wordt al druk gewerkt aan een joint venture met een sw-bedrijf waarbij een gezamenlijke klant- en werkgeversbenadering uitgangspunt is en de werkgever als partner in plaats van klant wordt gezien. Bovendien is de RSD AOV volgens de jury in staat om werkgevers aan zich te binden en re-integratietrajecten mee te laten financieren, bv. door het oprichten van de Stichting Behouden Vaart. Deze stichting koppelt het van boten aan een leertraject voor werklozen. De ondernemersgeest van de directeur werd geroemd.

RSD AOV is volgens de jury in staat om beleidsvelden op een praktische manier met elkaar te integreren. De dienst maakt optimaal gebruik van de kracht van de regio en de partijen zoals de formulierenbrigade, de stichting Leergeld en Alphacheque. Ondanks dat de RSD AOV met negen gemeenten te maken heeft, lukt het haar om de wethouders op één lijn te krijgen. Tot slot waardeert de jury het dat RSD AOV van andere sociale diensten wil te leren.

Apeldoorn (tweede plaats)

Naar de mening van de jury is Apeldoorn het voorbeeld van een degelijke Sociale Dienst die constant goed scoort en zodoende al jaren tot de top vijf van sociale diensten behoort. De wijze waarop Apeldoorn haar processen beheert, biedt vertrouwen en stelt een standaard. De jury vindt Apeldoorn om die reden een voorbeeld voor andere sociale diensten.

Menterwolde (derde plaats)

De Gemeente Menterwolde (Oost-Groningen) maakt volgens de jury goed gebruik van het voordeel van een kleine gemeente. De gemeente heeft korte lijnen met werkgevers (met name MKB), waardoor ondanks een moeilijke arbeidsmarkt een aansprekend resultaat wordt bereikt. Ook het feit dat de directeur van de sociale dienst verantwoordelijk is voor zowel sociale als economische zaken heeft duidelijk voordelen.

Verkiezing van de Beste Sociale Dienst van Nederland

De Verkiezing van de Beste Sociale Dienst van Nederland is een initiatief van advies- en detacheringsbureau Interwerk dat wordt ondersteund door Divosa. Met de verkiezing willen Interwerk en Divosa aandacht vestigen op de vernieuwing binnen de sector en het belang van effectiviteit en vakmanschap. De jury bestond dit jaar, naast Jesse Klaver en Eveline Tonkens, uit maatschappelijk onderneemster Carin Wormsbecher (Drukkerij Wedding uit Harderwijk), de winnaar van vorige jaar Eddy Karrenbelt (Gemeente Amersfoort), Klantmanager van het Jaar 2012 Miriam Hanegraaf (Sociale Dienst Bommelerwaard) en jury-voorzitter René Paas (Divosa).

Bron: Persbericht Divosa