‘Huishoudtoets eerder afgeschaft’

De huishoudinkomenstoets voor gezinnen in de bijstand wordt met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 afgeschaft. Dat melden Haagse bronnen. De toets is 1 januari ingevoerd voor nieuwe gevallen, per 1 juli zou de toets ook gelden voor bestaande bijstandgevallen. Bij de toewijzing van een bijstandsuitkering wordt daarbij niet meer gekeken naar het individuele inkomen, maar naar het gezinsinkomen.

Bij de totstandkoming van het Lenteakkoord tussen VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie, eind april, was al bekendgemaakt dat de structurele bezuiniging van 54 miljoen vanaf 2013 van tafel zou gaan. Nu is afgesproken dat er ook voor gezinnen die dit jaar al te maken kregen met een lagere of beëindigde bijstandsuitkering alsnog krijgen waar ze voorheen recht op hadden. Om hoeveel mensen dit gaat is niet bekend.

Bij gemeenten was na de bekendmaking van het akkoord onduidelijkheid over hoe om te gaan met de toets. De vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht besloten onmiddellijk te stoppen met de huishoudinkomenstoets.

Naar verwachting maakt het kabinet vrijdag de begrotingsstukken voor 2013 openbaar.

Bron: Nu.nl