Hardlopen voor uitkering

Elke wethouder van Sociale Zaken hoopt op een actieve houding van bijstandsgerechtigden. In Gilze en Rijen is dat niet anders. Maar in die gemeente blijft het niet bij hopen, ze gaan daar een stapje verder. Werklozen die moeten re-integreren moeten desnoods maar gaan hardlopen voor hun geld. En dat helpt, beweert aldus wethouder Rolph Dols.  ‘De tijd dat allerlei bureaus het re-integratieprobleem voor ons oploste is voorbij,’ vertelt wethouder Rolph Dols. ‘We moeten het nu zelf doen en het beste is dan om bestaande infrastructuren aan te boren in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden. De atletiekvereniging was meteen erg enthousiast over het idee om werklozen te laten rennen, terwijl de mensen op het gemeentehuis nog even aan het idee moesten wennen.

‘Het gaat vooral om het meedoen met de groep, het krijgen van zelfvertrouwen en van een dagritme,’ legt wethouder Dols uit. ‘Mensen leren ook weer om vroeg op te staan, het begint namelijk ’s ochtends om 8.30 uur.’ De wethouder spreekt overigens liever niet van een verplichting om aan de hardloopcursus mee te doen. ‘Bij iedereen wordt maatwerk toegepast. Maar het is wel zo dat wanneer iemand willens en wetens niet komt opdagen er gevolgen voor de uitkering kunnen zijn.

Helft aan het werk

Van de grofweg 300 mensen in de bijstand (op 26 duizend inwoners) van Gilze en Rijen, heeft de gemeente vorig jaar de helft aan een baan weten te helpen. Het verplicht hardlopen is onderdeel van ‘Talent2Work’, een werkgelegenheidsproject. De hardloopcursus is één van de mogelijkheden voor werklozen om te integreren. Vaak is het onderdeel van een maattraject, die kan aangevuld worden met bijvoorbeeld een sollicitatietraining, een bedrijfsbezoek etcetera.

Sociale activering

Volgens de wethouder is het hardlopen niet uitsluitend bedoeld om een werkloze aan een baan te helpen. Dols: ‘Werken is niet voor iedereen weggelegd. De mensen met een hele grote afstand tot de arbeidsmarkt help je hiermee niet aan een baan. Maar bij hen kan ook sociale activering het doel zijn.’

Nordic walking

De hardloopcursus is populair volgens de wethouder. Sommige cursisten zijn spontaan lid geworden van de atletiekvereniging. Van de 11 deelnemers die vorig jaar hardliepen zijn er 5 inmiddels aan de slag. Voor werklozen die hardlopen fysiek te zwaar vinden is er dit jaar zelfs een nieuwe cursus aan het programma toegevoegd: nordic walking. ‘Bij die groep loopt ook regelmatig een werkgever mee, gewoon om te praten en te kijken of er misschien een potentiële werknemer bij zit. Zo komen vraag en aanbod fysiek bij elkaar en worden er goede stappen gezet. Letterlijk.’