Driekwartiersservice voor wwb’er

Sinds donderdag worden er ruim 4.000 werklozen opgeroepen in Den Haag. Ze moeten zich melden in zalencentrum Opera. Er wordt gekeken: wat is er nodig om ze weer aan het werk te krijgen?

Nummertje

‘Welkom, wat is uw naam?’, worden de Wwb’ers vriendelijk begroet. Bij de ingang krijgen ze een formulier en er wordt een nummertje voor ze getrokken. Ze worden doorgeleid naar de wachtruimte. Wanneer het nummertje op een beeldscherm verschijnt, mogen ze door naar hun eerste gesprek. Hierin wordt gekeken wat er nodig is om weer aan het werk te komen. In tien minuten wordt er bepaald bij welke loketten ze vandaag langsgaan.

Drie kwartier

Met deze aanpak probeert de gemeente Den Haag zo veel mogelijk mensen weer aan het werk te krijgen. Gedurende de dag worden er mensen opgeroepen, elk kwartier zo’n 35. De bedoeling is dat ze, wanneer ze na gemiddeld drie kwartier de deur weer uitlopen, duidelijk hebben wat er nu gaat gebeuren. ‘We hebben al vijf keer eerder een dag gehad zoals deze, in totaal zijn daar zo’n vierduizend mensen langs geweest. Daardoor zijn 450 uitkeringen stopgezet, waarvan 129 doordat de bijstandsgerechtigde een baan had’, verteld Lia Kroon, directeur Sociale Dienst van de gemeente.

Intimiderend

Toch heerst er nog veel scepsis onder sommige klanten: ‘Dit kost allemaal hartstikke veel ,’ zegt Siraadj Alihoesen. ‘We moeten toch ook al naar het UWV?’ Ook Don Ligtelijn vind het maar niks: ‘Ik ben jaren zelfstandig ondernemer geweest. Als ik zou kunnen zou ik wel werken. Maar nu doen ze alsof je crimineel bent. Bij mijn vriendin zijn ze zelfs langs geweest omdat ze ziek was. Dat is behoorlijk intimiderend.’

Bijzonder Onderzoek

Dat langskomen geldt voor iedereen die niet op komt dagen. Zodra iemand afwezig is gaat Bijzonder Onderzoek naar zijn huis om te kijken waarom dat zo is. Zonder geldige reden betekent dit meteen een korting op de uitkering. Een van de mensen die dit coördineert is Peter van Zanten. ‘Veel mensen willen gewoon niet komen en verzinnen dan excuses. Zo hebben er vandaag opvallend veel mensen buikgriep. Wij kunnen dat niet keuren, maar we zetten ze gewoon over naar een andere dag.

Complex

Na het eerste gesprek worden klanten naar een van de vele loketten gestuurd. Van juridische hulp tot vrijwilligerswerk, van kinderopvang tot taalcursussen, bijna alle facetten van de sociale dienst zijn vandaag aanwezig. ‘De vele afdelingen geven wel aan hoe complex het soms is om iemand aan het werk te krijgen’, vertelt Kroon.

Nut

Achteraf oordelen veel werklozen toch redelijk positief over de dag. Zo vertelt Jennifer de Jonge aan het begin van de dag nog dat ze er niet veel van verwacht, maar nu is dat wel anders: ‘Ik ga nu vrijwilligerswerk doen, dat vind ik echt een stap vooruit.’ Anderen reageerden wat apatischer: ‘Ik deed al vrijwilligerswerk, en dat blijf ik nu doen. Het had voor mij niet zo veel nut om hier te zijn’, zegt Adriaan de Jong.

Bron: Binnenlands Bestuur