Akkoord: AOW-leeftijd omhoog

De AOW-leeftijd gaat waarschijnlijk volgend jaar al omhoog. Volgens bronnen hebben VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie daarover een principeakkoord gesloten voor de begroting van komend jaar. Het zou gaan om een maand verhoging. Mogelijk gaat in de jaren daarna de pensioendatum nog sneller omhoog. Ook is duidelijk dat er een nullijn voor overheidspersoneel is afgesproken en gaat het hoge btw-tarief met een procent omhoog.

Verder komt er een kolenbelasting voor bedrijven. De vijf partijen hebben ook besloten dat het ontslagrecht wordt aangepakt. De huren worden meer marktconform en de verlaagde overdrachtsbelasting blijft gehandhaafd.

CDA-fractieleider Buma heeft gezegd dat de partijen het er over eens zijn dat het begrotingstekort volgend jaar op drie procent uitkomt. Dat is conform de begrotingseisen die Europa stelt. VVD-fractievoorzitter Blok is opgelucht. Hij bevestigt dat er een behoorlijke lastenverzwaring voor burgers en bedrijven aan komt. „Dat vinden VVD’ers niet leuk, maar we ontkomen er niet aan”, aldus Blok. Volgens hem moet het pakket ook nog doorgerekend worden door het Centraal Planbureau. Dan moet ook duidelijk worden hoe de koopkrachteffecten uitpakken. Wellicht wordt er daarna nog wat aan het pakket geschaafd. Ook D66 en ChristenUnie zijn inmiddels akkoord.

De PvdA doet niet mee. Volgens GroenLinks-leider Sap zijn heeft partijleider Samsom dat aan zichzelf te wijten. „Hij zat in de verkiezingscampagne-stand. Dan zoek je naar stilstand en bokken. Hij heeft zichzelf buitenspel gezet en dat vind ik heel erg jammer.” Samsom reageerde als door een adder gebeten op het akkoord, dat de coalitie met D66, GroenLinks en ChristenUnie sloot. Het is een akkoord waar de pijn niet eerlijk in wordt gedeeld”, aldus de PvdA-fractieleider.